Sabtu, 26 Julai 2008

Sabar dengan Isteri..


Assalamualaikum wbt....

hehe..entry kali nie saya nak bawak n share sket cerita yang pada pandangan saya menarik dan banyak pengajarannya...itupon yang nak amek pengajaran la.. jom kita baca!..huhu.



Cubalah bersikap sabar dengan perangai isteri

Diceritakan bahawa ada seorang datang ke rumah Khalifah Umar Ibnul-Khattab utk mengadukan perangai buruk isterinya. Apabila org itu tiba di pintu rumah khalifah, tiba-tiba dia terdengar isteri khalifah sedang mengangkat suara mengata nista khalifah sedangkan Khalifah hnya berdiam diri saja, tdk menjawab sepatah pun.

Maka org itu pun tdk jadi hendak mengadu, malah tergesa-gesa hendak kembali meninggalkan rumah Khalifah, maka dengan tak semena-mena dia dipanggil oleh Khalifah seraya bertanya kpdnya: “ apa hajatmu dtg kemari?”
Jawabnya: “ tdk ada apa-apa wahai Amirul Mukminin”
Tanya Khalifah : “ mengapa dating kalau tdk ada apa-apa?”
Kata org itu lagi: “ sebenarnya sy datag ini utk mengadukan kelakuan buruk isteri sy, wahai Amirul Mukminin. Tetapi tiba-tiba sy mendapati tuan hamba juga mengalami nasib yg sama spt sy.

Berkata Khalifah Umar:
“ Wahai saudaraku! Aku terpaksa menaggung semua itu kerana aku terhutang budi kpdnya. Dia telah memasak makananku, membuat roti untukku membasuh pakainku, dan menyusukan anakkau, padahal itu semua tdk wajib atasnya. Dan dia juga menjadi tempat kemesraanku, dimana hatiku merasa tenang dan kerana itu juga aku terlindung drpd melakukan yg haram. Bagaimana dpt aku menentangnya, jadi aku hanya bersabar dan memekakkan telinga saja.”
Kata org itu pula: “ saya juga menanggung nasib yg sama spt tuan hamba juga, wahai Amirul Mukminin.”

Maka berkata Amirul Mukminin lagi:
“ Wahai saudaraku! Bersabarlah atas kelakuan isterimu itu.”



p/s: wahh..sangt terharu la if seorang suami bole pikir gtu..huhu..insyaallah..hehe..

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails