Selasa, 15 April 2008

Dear Atikah..


Assalamualaikum wbt..
Dear Atikah..

Entri kali ini saya dedicatedkan untuk diri saya sendiri yang senantiasa dahagakan nasihat, motivasi dan tarbiah dari apa jua bentuk selagi ianya benar kerana Allah S.W.T….serta untuk dirimu jua yg sudi/sedia mengambil points (pengajaran) dr apa yg saya coretkan.. InsyaAllah.. jom sama2!!..huhu..

Learning style.. chaiyok2 Atikah!!huhu..

“ Every human being has a learning style and every human beings has strengths. It’s as individual as signature. No learning style is better or worse than any other style. All groups – cultural, academic, male, female – include all types of learning styles. Within each culture, socio-economic strata or classroom, there are as many differences as there are between groups ” ~Ken & Rita Duan~

Kata2 hikmah oleh pensyarah saya En.Suko dalam kelas pedagogi yang terakhir saya..
~ Tugas mengajar bukan profesion untuk dijual tapi ia merupakan peranan yang wajib dilaksanakan serba sempurna~ ( motivasi for me as “cikgu” will be..InsyaAllah)

Pemikiran Al-Ghazali..diantaranya.. yang saya tertarikla..hehe..
~prinsip: mengajar, menulis dan menyebarkan apa yang diamalkan
~fokus pemikiran dan matlamat pengajaran adalah mengajak ke arah akhlaq mulia
~tujuan pendidikan:
~kesempurnaan manusia melalui pendekatan diri kepada Allah s.w.t
~kesempurnaan manusia berpegang kepada kejayaan hidup didunia
dan akhirat (al-falah)
~bersikap rendah diri dan tawadhuk
~harus berjiwa bersih
~menjauhkan diri dari persoalan duniawi
~mendahulukan pelajaran yang wajib
~mengajar dgn ikhlas
~berpegang teguh pada prinsip ”kota apa yg dikata”

Pemikiran Ibn Khaldun
~ tujuan pendidikan: menyiapkan diri bagi kehidupan akhirat dan supaya setiap individu mampu menguasai ilmu dan keterampilan yang berfungsi bagi kehidupan duniawi dan tdk memisahkan pendidikan jasmani dan rohani~

waallahualam..

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails