Jumaat, 12 September 2008

Usaha Agama (I)

Assalamualaikum wbt..
Bayyan Asar..
+ sekali kita pikir pasal kerisauan spt Nabi risau (usaha dakwah) ini, maka pahlanya lebih daripada org yang buat kenduri 1000x or lebih dari itu.
+ Allah hantar kita didunia hanyalah sementara. Didunia hanyalah untuk persiapan dalam kehidupan yang kekal abadi (akhirat).
+semua manusia akan mati dan merasai mati. Semua yang ada dalam dunia ini tiada jaminan dalam bab kematian. Setiap sesuatu ada tarikh luputnya. Hanya Allah yang kekal selamanya. Allah Maha Hidup. Bersama Hayat ada maut. Bersama Senang ada susah.
+orang yang berakal akan membuat persiapan untuk masa depan mereka (akhirat).
+untuk mendapat kejayaan didunia dan di akhirat, Allah Taala dah beri kita Agama. agama apa?. pastinya agama Islam!. hargainya!.
+semua umat manusia didunia ini telah diberi tanggungjawab dalam usaha agama.
+Rasulullah s.a.w: " wahai khatijah, lipatlah tempat tidurku, tiada rehat bg saya selepas ini". (fikir risau agama)
+Saidatina Khatijah adalh contoh terbaik bg kaum hawa. Khatijah telah habiskan segala hartanya ke jalan Allah untuk usaha agama. Khatijah meninggal dunia dalam keadaan yang tiada apa-apa pon dan khatijah still lg nak sumbangkan tulang rangkanya setelah kematiannya nanti.
Masyallah. betapa tinggi pengorbanan siti khatijah.
+para sahabat, bila terima sahaja Islam, mereka sama-sama buat usaha agama/dakwah spt mana Rasulullah s.a.w.
+dalam Islam, wanita ada pengorbanan dan status yang tggi dalam agama. Islamnya Khalifah Umar asbab usaha adiknya(wanita). Islamnya Khalifah Usman asbab usaha mak saudaranya (wanita kan?). galakkan from wanita. waallahualam.
Apa yang perlu kita buat dalam usaha agama?
+Betulkan YAQIN kita!. yaqin pada siapa?. tentulah yaqin hanya pada Allah S.W.T.
+tiap2 hari kita cakap:" Allah lah segala-galanya. Allah yang bg kita rezeki. Allah yang beri kita kejayaan. Allah yang sembuhkan penyakit kita. Allah yang tenangkan hati kita. Allah yang menggerakkan kita untuk beramal taat padaNya. (jdi mengapa harus berbangga dgn amal kita?-pesanan penaja:jauhi riak. astaghfirullahalazim.). if Allah biarkan kita, sudah tentu terumbang-ambinglah kita and buat maksiat. Allah is everything!. Astaghfirullalahazim.
+syaitan akan kata " yela, Allah buat segala-galanya, tp bila kita makan nasi kita rasa kenyang. bila kita kena api kita rasa sakit dan panas. ha, tu mcmn pulak?"
+Begini, makanan - mengenyangkan, api - membakar, air - menghilangkan haus. semua itu adalah adat semata-mata dan sifatnya sahaja. kalau kata makanan itu bila kita mkn ianya mengeyangkan, habis kenapa org yg mkn bnyk xkenyang2, asyik mengunyah tiap masa? dan kenapa pulak ada orang yg makan sikit tp knyang dan bole tahan berhari-hari?. Itulah! yang memberi sifat pada setiap perkara tersebut ialah Allah. Hanya Allah. Allah Maha Berkuasa melakukan apa sahaja mengikut kemahuanNya. MasyaALLAH. kalau kita tgok org yg cantik, pandai dan sebagainya.. siapa yg bg semua tu?... dia cantik sbb Allah yg bg dia cantik...
waallahualam..
will be continue...

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails