Selasa, 15 April 2008

Terima Kasih..


Assalamualaikum wbt.. sekadar renungan dan tatapan peribadi saya dalm blog ini.. mohon infinity kemaafan dari pihak2 yg terlibat. bukanlah bermaksud untuk memperbesar2kan cerita..tetapi pengajaran buat saya dalam dunia blog ini..maaf sekali lagi.. bg sesiapa yang xpaham apa yg saya coretkan atau permulaan cerita nie..harap abaikan.. juz take the points k..huhu..apa yg baik kita cuba amalkan..dan apa yg buruk itu..kita wat pengajaran..InsyaAllah..





assalamualaikum wbt saudari ummu afeera,membaca entri saudari kali ini mengingatkan saya beberapa kejadian membuatkan diri mnjadi lemah dijalan dakwah.manusia memang selalu nampak kesalahan orang lain dan teguran yang kita beri tak semestinya diterima,malah ada yang akan mengungkit kesalahan yang prnah kita lakukan.Namun itulah pahit maung seseorang bergelar daie,jalan ini bukanlah selurus dan seindah yang kita sangkakan.Hati manusia dipegang oleh Allah dan kita hanya mampu memberi peringatan sebagai saudara seislam.Bagi saya, komen seperti yang diberikan oleh 'anonymous' itu bukan sahaja berlaku di 'alam maya' tp dialam realiti pun wujud.Harap saudari tidak berasa lemah dengan komen sedemikian.mungkin ini adalah tarbiyah utk kita yang selalu menulis di blog, agar sentiasa meng'update' iman.~maaf jika komen ini tdk sesuai, sekadar pandangan.Nasihat buat diri saya sendiri juga.


Anonymous said...


seorang akhawat,apakah patut bagi dirinya mendedahkan cerita-cerita duka,bahagia dan kisah-kisah hidup sendiri untuk menjadi tatapan ramai pembaca..?adakah ianya satu tindakan yang bijak bagi seorang muslimah..adalah baik bagi muslimah masa kini menghabiskan masa hidupnya untuk menyampaikan tentang hakikat dakwah sebenar seperti memperbanyakkan perbincangan soal globalisasi,jemaah di sisi Islam, usul 20 dan bagaimana untuk dipraktikkan dan lain-lain yang lebih baik rasanya berbanding menjadikan blog sebagai diari..muslimah masa kini banyak tertipu dengan "alam blogging" yang rata-rata banyak menceritakan perihal diri..keluhan dan lain-lain utk tatapan ramai..adakah ini wanita muslimah di akhir zaman..?apakah bezanya seseorang yang belum berkahwin dan selepas berkahwin..kalau sebelum berkahwin kita banyak mendedahkan perihal diri kita kepada khalayak ramai, adakah kita akan melakukan yang sama sesudah kita berkahwin..?menulis perihal diri untuk tatapan ramai..tiada bezanya sebelum dan sesudah kahwin..jujur atau tidak menggunakan anonymous..kita serah sahaja pada Allah..saya berpendapat, tidak mengapa kerana memang sudah tersedia "..google/blogger..openID..name/URL..anonymous.."anjakkanlah diri kalian ke satu tahap yang tinggi lagi..perbanyakkan perbincangan ilmiah berbanding menulis perihal diri..kerana kita tidak sedar..KITA TELAH MEMBUKA RUANG yang sepatutnya seorang Muslimah tutup..hayatilah surah an-nur..wassalam
7:14 AM



Muslim_Center said...


assalamualaikum..ppuan tk spatutnye mnulis blog..klau menulis pun,sepatutnya perkara2 yg ade nilai ilmiah shj..jgn jadikn blog sbg ruang utk mndedahkn identiti diri.maruah sorg ppuan prlu dijaga dn ditutupi..rmi yg duk bercerita psl diri sndiri..tmsuklah sedari..ramai yg jdikn blog sbg diari..cuba tnye nilaian ikhwh thdp mrk yg suka mnulis blog sbg diari..
7:19 AM




Anonymous said...


muslimah yang ideal adalah muslimah yang mampu memelihara kehormatan dirinya..walaupun dengan apa jua cara sekalipun..


SAYA BERCAKAP SECARA UMUM TENTaNG DAKWAH..MAAF JIKA TERDAPAT KESALAHAN..MOHON TEGURAN YE..


Apa saja yang kita lihat di dunia ini boleh mengajar kita, dengan syarat kita melihat sambil berfikir dan hati berhubung dengan Allah.


Siapa saja yang mahu meluangkan waktu untuk memperbaiki dirinya dan merisaukan keadaan umat Islam bererti turut membantu usaha dakwah Nabi.Tidak ada sedikitpun paksaan dalam kerja dakwah ini, karena pada prinsipnya setiap umat Islam mempunyai kewajiban dakwah yang sama, akan tetapi sangat sedikit yang mampu malakukannya dengan sungguh-sungguh.


Maka menjadi kewajiban setiap muslim untuk saling mengingatkan, saling menasehati, bersilaturrahim saling mengunjungi agar hidup amal agama sesuai dengan cita-cita Nabi Muhammad saw.


Kejayaan Islam pada masa lalu adalah bukti kuatnya bangunan Islam yang dibangun oleh Nabi Muahmmad saw dan para sahabat yang benar-benar memiliki kekuatan spiritual yang tinggi.


setiap sesuatu ada penyakitnya..

penyakit ibadah..riak

penyakit pemurah..membazir

penyakit bicara..bohong

penyakit akhlaq.. suka dipuji

penyakit takhta.. bangga

penyakit kaya..lupa dan bakhil

penyakit bersemangat.. terlalu berani

penyakit feqah..berbantah2penyakit amal agama.. ikut pemahaman sendiri (ikut nafsu sebenarnya)..tdk ikut cara Nabi S.A.W.WAALLAHUALAM..
4:09 AM



Anonymous said...


salamulla alaik..tggjwh berdakwah tdk tlpas baik llki mhupun ppuan..tapi,bgaimna method yg halal seharusnya dgunakn.."..matlamat tidak mghalalkn cara.."ni kaedah fiqh..blogging utk dkwh,merupakn alternatif baru yg sgt bguna..tp,bkn dgn mnceritakn hal pribadi sndiri..org dlu2,semuanya malu utk mpamerkan kisah hidup kpd org rmai..sbgaimna sahabiah2 Rasulullah..maruah dan perisai sgt dijaga...tapi,tdk lagi skrg..bukan?dn dlm mnulis juga..hrus diingat,hadith yg kita sngaja tulis ianya dari rasulullah dan bahkan ianya sbnrnya bkn dr Nabi dianggap berdusta..kita tk tahu martabat hadith tersebut tapi kita tulis "rasulullah bersabda"..so,kita terpaksa mnmpah tiket ke neraka walaupn baik niat asal kita..blog hawa mahabbah dpnuhi dgn hadith2 yg kita sndri tk tahu darjat kesahihannya..inilah yg dipanggil pengkhianatan dalam disiplin ilmu hadith..
8:06 AM




ummuafeera said...


khairiah, insya Allah saya tidak akan lemah..salam ukhwah juga..Anon, saya akan membalas kritikan kamu satu persatu di dalam entri saya..terima kasih kerana meninggalkan komen yang membuatkan saya semakin ingin menulis..o ye ..blog ini bukan blog akhawat..harap kamu memahaminya..dan usah sesakkan pemikiran kamu dengan membacanya..Anon, saya juga ingin menjawab sekali lalu kritikan anda kepada hawa mahabbah..tidak semua manusia seperti kamu, berpeluang belajar di bumi Anbiya'..maka dengan itu kamu perlu melihat manusia seperti mana yang dikatakan oleh Maududi..bahawa kebanyakan manusia BELUM BERPELUANG untuk memahami..dan menjadi tanggungjawab kamu untuk memahamkan manusia dengan cara yang baik..tape Anon, saya juga merupakan seorang yang cepat melenting melihat kesilapan manusia lain dulu..kita cuba memperbaiki diri masing-masing ye...

Atikah, insya Allah saya akan cuba membantu menjawab persoalan yang Anon timbulkan dalam maklum balasnya kepada anda..cuma saya dalam kesendatan masa yang amat..kesian kamu, terheret sama dalam konflik ini, maafkan saya..
3:32 PM




Assalamualaikum wbt..

yeke anon?..hmm..apa2 pon.. thnks a lot for the teguran pada sy yg sememgnya jahil bab2 ini..thnks a lot afeera coz support me.. sya mmg xpandai nak bahas blik dah..mohon bebnyak teguran seandainya bnyak kesalahan yg saya wat sepanjag aktifnya saya dgn blog nie.. Astaghfirullahazim..

semoga Allah sentiasa memberi peringatan,petunjuk, taufik dan hidayahnya kepada sya dan kalian semua..InsyaAllah..
11:48 PM

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



14 Apr 08, 23:09

iman: berdakwah biarlah dgn ilmu..sprti mne kata al-banna..muthaqqaful fikri..


14 Apr 08, 23:15

iman: faisal tehrani diletakkn sbg link sedangkn dia byk menyakiti sahabat rasulullah dalam tulisan2nya..astaghfirullah..


dilah_alim: iman ade kate nk berdakwah biar dgn ilmu...

dilah_alim: die nk ckp pe sbnrnye?

dilah_alim: amik kate2 die sbg pembakar semangat utk istiqamah menuntut ilmu

dilah_alim: tggu iman bg bukti dlu...pe2 pon kite kene bersangka baek..


nurul amiza: salam~

nurul amiza: pasal komen iman tu~

nurul amiza: mm..

nurul amiza: i think he/she is d same person in d afeera's blog 'ano'

nurul amiza: sbnrnyer sye ingat nak bg komen jgk kat situ..nak blas balik ape die kate..

nurul amiza: tp..

nurul amiza: saye dah agak..komen tu akan berlarutan..

nurul amiza: sye fikir..if layan org camut..smpai bile tak habis..

nurul amiza: sbb tu sye tak blas komen2 die yang mungkin ade kne mengena ngan blog sye..

nurul amiza: mlas nak layan..

nurul amiza: bile kite kate dakwah boleh dlm byk care..dan ayat femes yg digunakan adalah 'niat tak menghalalkan cara'

nurul amiza: mmg niat tak menghalakan cara, persoalanya..wajarkah die menghukum kite yang menulis nie sesuka hati sbg 'tdk menjaga maruah'

nurul amiza: 'akhwat yg mendedahkan..bla..

nurul amiza: 'akhwat yg mendedahkan..bla..bla..'tak sepatutnye begini..begitu..

nurul amiza: yela die kan banyak ilmu, sampai boleh menghukum orang sesuke hati...dan niat orang pun die boleh bace..

nurul amiza: kite ni sape la kan..nak bahas hadis..nak cerita pasal ilmu globalisasi..ape2 la..mane kite reti..

nurul amiza: sebab tu la kite tulis pengalaman..diselitkan dgn pengajaran, kalau tulis psal agama dalam2 nanti salah plak..

nurul amiza: nak tegur takpe...tegur la dgn betul..tp, sye mmg anti ngan org yg suke melabel2 nie..

nurul amiza: ilmu byk sket mulalah..semua benda takbleh buat..kalau org yang berniat baik mcm kite ni die nak hentam..jgn salahkan kalau nnti semua orang takut nak dalami ilmu agama..

nurul amiza: kerna apa?

nurul amiza: sbb org mcam spesis iman ni la..

nurul amiza: kite baru nak bertatih2..dah bertubi2 cemuhan, malah makin mematahkan semangat orang nak belajar dan berdakwah..

nurul amiza: kalau yer pun nak nasihat..please behave la words yang digunakan..pastu mcam penakut la plak..gne 'anonymous' kalau betul nak tegur..guna la name betul..berikan link blog die yang dipenuhi dengan ilmu..supaya kita yang tak berilmu dan tak tahu ape itu 'dakwah' boleh belajar.

nurul amiza: berani kerana benar..

nurul amiza: jd..jgnlah lemah..mmg ade juga gunanya teguran die..spt kisah yg terlalu peribadi kite kurangkan dlm blog2..kalau pengalaman biasa, i think it's ok..

nurul amiza: ape yang baik kite amik..tp malas nak layan or lawan orang mcm nie..tak akan habis2..sbb die rase die je betul..n org mcm kte nie totally salah n kurang ilmu.

nurul amiza: ustaz hasrizal yang byk ilmu tu pun selalu jer kne kritik sbb orang kate die hanya tulis tentang 'cerita' bukan dipenuhi dengan 'ilmu'.bagi saya orang memberi komen camtu adalah orang yang membaca tanpa berfikir.tak reti nak analyse..sume bende kne tulis mcm bku teks baru die rase blog tu berilmu kot.

nurul amiza: mm..tikah..yg penting kite ikhlaskan diri, Allah itu Maha Pengampun, jika ada kesalahan dlm tulisan kita kerana kejahilan, insyaallah Allah ampunkan..dan kita terusakan usaha meningkatkan ilmu agar tiada lagi org memperlekehkan usaha kita utk berdakwah.

nurul amiza: ya..ikhlaskan niat kita...be humble..redha Allah lebih penting drpd redha manusia.

khairiah_hasanah87: nbi kan ade bersabda..

khairiah_hasanah87: sape yg menyakiti org asing, maka dia menyakiti aku..

khairiah_hasanah87: org asing kat sni means cam pelancong la..dtg kat negara kita..

khairiah_hasanah87: walaupun die kafir..kristian or whatever la..kite tak leh sakiti die..

khairiah_hasanah87: sbb die ade hak..

khairiah_hasanah87: jd if kite sakiti org asing umpama kita sakiti nabi..

1 ulasan:

Ummu Afeera berkata...

saya belajar banyak perkara dari entri ini..terima kasih banyak..

Related Posts with Thumbnails