“Allah”, nama bagi Tuhan Yang Maha Esa. Perkataan Allah ini mempunyai erti seluruh. Pengertian yang terkandung dalam seluruh Nama-Nama Allah (Asmaul-Husna), iaitu Tuhan yang tunggal yang mempunyai segala sifat kesempurnaan dan kepimpinan yang Maha Besar lagi Maha Tinggi serta Maha Kuasa.
Tidak ada yang patut disembah, dipuji, ditaati selain dari Dia. Tidak ada yang benar-benar berkuasa selain dari Dia. Tidak ada yang benar-benar pengasih, penyayang dan pemurah selain Dia. Seluruh umat manusia wajib melakukan ibadat kepadaNya pada setiap tempat dan masa sebagaimana yang telah dilakukan oleh para Nabi, orang-orang salih dan syuhada sejak dahulu kala.
Nama Allah ini bukanlah manusia yang menamakannya, bahkan zatNya yang Maha Esalah yang memberikan nama itu bagi diriNya. Kalimat Allah tidak dapat diterjemahkan baik ke bahasa mana pun juga kerana tak ada satu kalimat pun atau kata-kata yang lengkap yang dapat mengumpulkan pengertian kalimat jalalah ini.
Allah, Tuhan Yang mempunyai segala sifat-sifat kebesaran, Maha Esa dan Maha Kuasa. Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya, yang menjadikan alam semesta ini.
Lafaz Allah ini disebut juga disebut lafaz jalalah. Ia juga disebut ’Ismudz Zat’ yakni zat yang menciptakan langit, bumi dan seisinya termasuk kita sebagai umat manusia ini. Dialah Tuhan sekalian alam. Dialah yang mengeluarkan segala sesuatu dari tiada kepada ada.
Allah hanya satu (tunggal), dan tiada boleh dinamakan Dia sesuatu yang lain daripada Tuhan yang sebenarnya walau dengan bergurau senda sekalipun!.
Diantara nama-nama Allah yang berjumlah 99 atau lebih itu, ’Allah’ inilah yang paling banyak didalam kitab Suci Al-Quran, iaitu 2696 kali.
Sekali lagi detegaskan untuk memperingatkan pendalaman pemahaman kita semua, kalimat ’Allah’ itu mempunyai erti dan maksud yang meliputi seluruh pengertian yang terkandung dalam seluruh nama-nama Allah (Asmaul-Husma) yang termasyur itu.
’Allah’ adalah nama yang lebih besar daripada semua 99 nama sebagaimana yang tersebut pada riwayat Attarmizi kerana Ia suatu zat yang memrangkumi semua sifat-sifat ketuhanan sedangkan nama yang lain tidaklah bersendirian melainkan menghubungi ’Allah’ seperti aliim, kuasa (kudrat) atau pembuat sedangkan ’Allah’ atau lainnya suatu nama tertentu, tidak dipakaikan kepada seseorang selain daripada zatNya Allah s.w.t. baik pada hakikat (pengertian asal) mahupun pada segi kiasan.
Bagi kebanyakkan nama-nama Allah yang lain bolehlah dinamakan kepada yang selainNya seperti berkuasa, berilmu, penyayang, pemurah, pelindung, pengawas, dan sebagainya.
Allah, iaitu Tuhan yang tidak ada Tuhan selain Dia. Jika ada Tuhan selain dari Allah adalah palsu dan telah lama alam ini akan binasa atau , musnah.
Firman Allah, ”kalau ada Tuhan selain Allah, dilangit dan dibumi, maka langit dan bumi itu pasti binasa.” [al-anbia; 22]
Ketahuilah, dan ingatilah tidak ada yang patut disembah, dipuji dan ditaati selain hanya Dia. Tidak ada yang benar-benar berkuasa selain hanya Dia, tidak ada yang benar-benar pengasih selain hanya Dia, tidak ada yang benar-benar tinggi selain hanya Dia, tidak ada yang benar-benar penyayang, pemurah, mulia, suci, kuat, agung, besar selain hanya Dia!, dan seterusnya.
Berkata Drs. Sidi Gazalba, ”keyakinan akan Allah, keyakinan akan Tuhan Yang Maha Esa, menjadi pangkal dari sistem keyakinan dan kepercayaan, selanjutnya asas dari seluruh ajaran Islam. Kerana itu kalau tauhid lemah, sistem dan asas itu pun tidak kukuh. Kalau ia goyah, semuanya akan goyah juga. Sebab itu kalau orang ingin memahami Islam, ia harus mulai dengan memahami Tauhid. Kalau orang yang mahu meyakini Islam, ia harus mulai meyakini Allah.”
Begitu juga untuk meyakini dan memahami Allah terutama dari segi sifat, perbuatan, dan zatNya kita harus mengetahui nama-nama Allah yang berjumlah 99 atau lebih dari itu (mengikut para ulama, nama-nama Allah itu ada sejumlah 3000 nama, dimana 1000 darinya diketahui oleh para malaikat, 1000 darinya diketahui oleh para nabi, 300 terdapat dalam Taurat, 300 terdapat dalam Zabur, 300 dalam Injil, dan 99 pula didalam kita Al-Quran. Beerti, hanya satu lagi nama yang dirahsiakan Allah dans ebagai gantinya nama yang terahsia itu dikatakan sebagai Asmaul-A’zham al-Husna, yang bermaksud nama Allah yang terAgung.) untuk mendapat pemahaman yang luas dan mendalam tentang keagungan dan kebesaran Allah s.w.t. Itulah satu-satunya cara dari berbagai-bagai cara untuk meyakini dan mengimami kebesaran dan kekuasaan Allah secara lebih berkesan.
Di segi amalannya, manusia terutama umat Islam perlu sekali mencontohi nama ini ’Allah’ bagi meluaskan pemikiran, meninggikan cita-cita terhadap Allah dan mendapatkan keredhaanNya. Mereka tidak perlu memandang dan tidak berpaling kepada selain dari-Nya. Mereka juga tidak wajar sama sekali untuk berharap dan bergantung harapan kepada selain dariNya dalam memanjatkan sesuatu hajat dan doa. Manusia hanya perlu takut, taat, dan patuh kepadaNya semata-mata!.
Amalan wirid:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan