Rabu, 20 Ogos 2008

Wanita itu Aurat


Wanita itu Aurat

“La hau la wala quata illa billah”

Assalamualaikum wbt.. Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Respons (-ve)

+ “ eee… apa tu mak???”, kata seorang kanak-kanak lelaki di pasar malam
+ “ eh, hantu ke??”, kata seorang lagi kanak-kanak di stesen bas
+ “ee... hantu.. hahaha.. nmpak bijik mata je..”+ “eh, apa tu hitam-hitam tu....???”
+ “eh, tikah pakai purdah?..tikah kan nak keje cikgu nanti?..bole ke?”
+ “hmm.. ika, kat universiti tu bole pakai ke purdah tu?.. tak bole kan?.. dahtu awat ika pakai sekarang.. nanti kena bukak jugak.. sama ja..?” ( Ans: hmm.. kalau xbole buat semua, jangan tinggal semua)
+ ” xpayahla.. nanti susah.. keja nnt mcm mn?.. ( terfikir sejenak: keje nanti macam mana??.. sejak bila manusia bole tau bila dia mati nie?.. kenapa tetiba sibuk hal masa depan sedangkan sekarang pon kucar-kacir?. Kenapa kita tak pikir.. nyawa dan hati kita dalam genggaman Allah.. dan bila-bila masa ja Dia bole panggil kita pulang kepadaNya. Dan when talking bout rezeki.. pakai purdah susah dapat keje. O. Yeke?.. lupakah kamu?.. siapa yang memberi kamu rezeki ketika kamu dalam perut ibu kamu lagi? kalau bukan Sang Pencipta Yang Maha Pemurah iaitu ALLAH TAALA. Hakikatnya rezeki adalah ketentuan Allah. Sekarang kamu fikirkan dan renungkan..)
+ ”xpayah la ika.. jangan fanatik sangat.” ( jawapan direct dalam hati: rule yg ditetapkan Allah pada kaum hawa kerana Kasih Sayang dan Cinta Allah pada kita.. fanatik ke tu?.. sedarkah kamu?!!)
+ ” hm.. atikah, why are u wearing that gloves?”
+ “ atikah.. nape ko pakai sarung tangan tu?”
+ ” mak oii!!!.. dia pakai sarung tngan la.. eh, sakit ke kak?.. ke akak main kompang tuk kolej?..

Diatas adalah antara reaksi hamba-hamba Allah tatkala melihat saya memakai purdah dan sarung tangan. Untuk lebih jelas, saya, apabila berada dikampus saya tdk memakai purdah dan saya juga belom istiqamah lagi memakai purdah bila diluar kampus. Segala-galanya tutup (insyaallah) kecuali wajah saya (itu yg saya kesal). Dan kerana kelihatan pelik agaknya melihat saya memakai ’gloves’.. hamba-hamba Allah bertubi-tubi bertanyakan soalan.. saya memberi jawapan berbeza-berbeza pada orang yg berbeza-berbeza.

+ ” avoid sun burn..huhu”, kata saya ringkas.
+ ” i’m trying to be a good servant of Allah”..
+ ” if ada ayaq semayang (air wuduk), senang sket..xgadoh risau if terberetuh (tersentuh) time berebut bas”..

tetapi hakikatnya.. saya masih xpuas hati dgn jawapan saya.. am I rite to say like that?.. kadang-kadang tu, saya hanya diamkan diri jer.. “smiling J ”.. tak tahu nak cakap apa.. saya risau juga, nanti ada yang tersinggung dengan kata-kata saya, walaupon saya xberniat begitu. Dan yang paling saya takut!, kata-kata saya yang tak kena gaya..membuatkan Allah Taala marah.. nauzubillah.. Astaghfirullahalazim.. better saya diam kan?.. ntahla..

Pernah sekali tue, saya tak tahu la kenapa saya begitu tersentak dengan soalan yang diajukan oleh kawan sekuliah saya (non-muslim).. “ atikah, why are you wearing that? (sambil mulutnya mucung menunjukkan kearah sarung tngan hitam yg saya pakai)”
Erk.. saya jadi kaku degan soalan dia. Adakah sebab dia non-muslim?.. atau apa? Bukannya saya xpernah diajukan soalan-soalan serupa macam tu.. tp, ntahla.. kenapa la saya jadi mcm blur skali hari tu sampaikan kuliah Dr.Uzi (math) langsong saya xbole beri perhatian. Mmg xfokus langsong!.. nampak ja jasad kat Dewan Kuliah. Tp, minda saya dah ke lain.. mencari-cari jawapan terbaik untuk soalan yang br saya terima tadi.. sambil xabes2 saya memarahi diri saya sendiri kerana soalan se’simple’ itu pon saya xbole jawab sehingga saya rasakan saya begitu hina dan jahil!..saya jadi malu sendiri.. malu dgn Allah.. astaghfirullahalazim. At last, Allah fahamkan saya. Alhamdulillah, Allah xizinkan saya berkata-kata agaknya kerana Dia tahu yang terbaik untuk hmba-hambaNya. Saya YaQin itu! Allah Knows Best!.

Hati ke hati

Ok, disini saya ingin coretkan sedikit kata dari hati ke hati.. ramai orang berkata berbunyi begini mengenai aurat:

+ “ ala, seganla pakai tudung labuh-labuh nie.. macam bajet (konon) alim plak”.
+ “erm, ntahla.. saya ni ilmu pun xcukup, xkan nak pakai macm tu (purdah/tudung labuh)
kot”

Ok..kalau kita nak tggu kita banyak ilmu baru mula nak pakai ikut sunnah atau baru mula nak pakai tudung labuh atau baru nak mula pakai purdah.. sampai bila ye sahabat-sahabat?

Kita ni manusia, yang tak pernah lepas dari kesilapan dan kita xkan pernah perfect dan penuh ilmu di dada becoz we’re hamba Allah. Yang Maha Kaya dengan Ilmu-Ilmu Alam ini hanyalah Allah Taala!

We are life long learner! Kita belajar dari saat kita dalam perut ibu kita sehinggalah kita berada dalam liang lahat.

Bagi saya.. apa pon alasan yang “saya” atau anda nak beri untuk elak semua aurat-aurat yang perlu ditutup.. Ingatlah!.. menutup aurat secara betul adalah hadiah dari Allah Taala kepada kaum hawa. Pernahkah anda terfikir itu? Dan menutup aurat dengan sempurna itu adalh tanggungjawab kita sebagai menghargai hadiah dr Allah sepertimana anda menghargai hadiah pemberian orang yang anda Cintai.

Ya! Tdk dinafikan..ada terlintas dihati kita untuk memakai pakaian hadiah Allah pada kaum hawa.. maka, apalagi?.. berdoa lah.. berdoalah.. berdoalah… hnya padaNya.. minta hanya padaNya supaya dikuatkan hati untuk ke jalan yang diredhai Allah.

One more thing!..

Pada zaman moden (maut deen) ini, kita dapat saksikan wanita-wanita dan lelaki dalam sebuah majlis secara bebas mempeljari al-Quran dan mereka membacakan undang-undang Ilahi ini, akan tetapi firman-firman Allah sama sekali tdak terkesan dalam hati mereka. Tingkah laku mereka seolah-olah mengejek hukum-hukum Allah dgn duduk bersama-sama dalam satu majlis tanpa hijab atau tirai. Bagi orang-orang begini, Rasulullah saw bersabda, ’ Banyak orang yang membaca al-Quran, tetapi al-Quran melaknat mereka sendiri”.

Astaghfirullahalazim..

Tabbarruj

Allah S.W.T berfirman; “....dan janganlah kamu bertabbarujj (berhias), seperti tabbarrujj nya orang-orang jahiliyah terdahulu”.

Imam al-Laits berkata bahawa tabbaruj ialah jika wanita tdk menyembunyikan kecantikan wajahnya dan bentuk tubuhnya serta ia beranggapan hal itu baik untuk dipamerkan.

Abu Ubaidah r.a berkata bahawa tabbaruj ialah apabila seorang wanita mempamerkan kecantikan dan bentuk tubuhnya dengan maksud untuk menimbulkan ghairah seksual kepada kaum lelaki.

Wanita-wanita dalam masyarakat Islam hari ini – kecuali hanya sedikit – sudah menyimpang terlalu jauh dari landasan yang benar. Oleh kerana keadaan yang demikian, Nabi s.a.w. bersabda;

“ wanita yang paling buruk ialah wanita yang meninggalkan rumah mereka dengan bertabbaruj bebas tanpa hijab. Mereka adalah kaum munafik dan mereka tidak akan masuk syurga, kecuali sejumlah burung gagak yang berbulu putih. (sangat sedikit)” (sunan baihaqi)

Justeru jelas bahawa seorang wanita yang mempunyai keperluan untuk meninggalkan rumahnya, maka ia harus menyembunyikan kecantikannya dengan memakai purdah atau jilbab yang menutupi seluruh tubuhnya.

“Allah redha kpd mereka dan mereka pun redha kepadaNya” (al-Bayyinah;8)

“Allah menjanjikan kepada mereka balasan yang lebih baik.” (al-Hadid;10)

Jilbab atau Purdah

“Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang beriman, Hendaklah mereka menutupkan jilbab mereka ketika keluar rumah. Yang demikian itu lebih memudahkan untuk mengenal mereka dan mereka tidak akan diganggu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (al-ahzab;59)

Ayat ini merupakan dalil yang sangat penting diantara ayat-ayat yang berkenaan dengan hijab kerana dalam ayat tersebut dinyatakan dengan jelas bahawa menutup wajah adalah termasuk dalam perintah berhijab.

Ayat ini tdk hanya ditujukan kpd isteri-isteri Nabi saw, maka tdk ada sesiapa yang berhak untuk menafikan bahawa ayat ini tdk sesuai apatah lagi tdk releven untuk dilaksanakan oleh semua wanita.

Apakah makna jilbab?

Ringkasnya, jilbab adalh sejenis baju yang longgar yang dapat menutup kepala, wajah, dan dada, bahkan dapat menutup seluruh tubuh.

Ada bnyak tafsir sebenarnya dalam menerangkan erti jibab. Dalam kajian mengenai perkataan ini, Allamah Ibnu Manzhur menyimpulkan;

“Jilbab yang sebenarnya adalah pakaian luar atau selendang panjang yang dipakai wanita sebagai pembungkusan atas pakaiannya yang dapat menutup dirinya dari atas kepala hingga ke hujung jari-jarinya. Pakaian ini menyembunyikan tubuhnya secara sempurna.” (Lisanul Arab jilid I ayat 273)

At-Tabari menyebutkan riwayat dari Ibnu Abbas r.a:
“Allah memerintahkan wanita-wanita beriman agar menutup wajah mereka dari atas kepala mereka dengan jilbab, dan menampakkan hanya sebelah mata”

Bagaimana Cara Memakai Jilbab?

Ulama-ulama yg pakar dlam al-Quran tdk hanya memberikan kpd kita mengenai perintah berhijab dan menutup wajah bg kaum wanita, tetapi juga mereka menjelaskan cara yang tepat memakai jilbab.

Ibnu Abbas r.a menyebutkan dua cara memakai jilbab:
sehelai kain ditarik dr atas utk menutupi badan kecuali satu mata;
kedua-dua biji mata dibiarkan tdk tertutup;
sebagaimana yang dilaporkan oleh Allamah al Alusi sebagai berikut; “Ibnu Jarir dan Ibnu Mundzhir menggambarkan cara memakai jilbab menurut Ibnu Abbas r.a dan Qatadah r.a. Sehelai kain dibungkus dari atas menutupi dahi, kemudian satu helai ditarik ditarik menutupi wajah dabawah kedua-dua mata sehingga seluruh wajah dan badan bahagian atas tertutup. Bahagian yang dibiarkan terbuka ialah kedua biji mata.” (Ruhul Ma’ani jilid XXII m/s 89).

Perlu dicatat disini bahawa purdah dewasa ini (yang dipakai oleh sebahagian wanita muslimah) juga berfungsi sebagai jilbab. Hijab sebagai kebiasaan wanita-wanita muslimah sejak zaman permulaan Islam, yang sekarang sedang dihilangkan oleh orang-org yang terpengaruh dengan pemikiran barat. Untuk mencapai maksud mereka ini, mereka menterjemahkan al-Quran dan hadis menurut hawa nafsu mereka sendiri. Dengan demikian mereka menyesatkan diri mereka sendiri dan membawa orang lain kepada kesesatan. Semoga Allah s.w.t memberi petunjuk kepada kita dan melindungi kita dari kesesatan itu.

Malu dan Kehormatan Diri

Actually, banyak hadis menyebut tentang pentingnya memakai hijab, menutup wajah (bg wanita), dan menutup seluruh tubuh. Memadailah dengan keterangan dr Al-Quran bg mereka yang berniat menegakkan dan melaksanakan hukum hijab. Tetapi bagi mereka yang tdk mempunyai keinginan untuk menegakkan hukum Ilahi, walaupun beribu-ribu ayat Al-Quran dan al-hadis dikumpulkan, tidak akan memotivasi mereka sama sekali.

Syariat Islam yang diturunkan kepada manusia tdk hanya memberi perintah tentang hijab, tetapi juga menjelaskan segala yang berhubungan langsung dengan perintah ini. Oleh kerana itu, orang yang meremehkan larangan-larangan ini berisiko menyebabkan perilaku yang akhirnya menjatuhkan kehormatan diri sendiri. Dengan kata lain, kita diperintahkan juga untuk menghindari perbuatan2 yang akhirnya menjerumuskan diri kita sendiri ke dalam suasana yang tdk sopan dan penzinaan.

“Dan janganlah kamu mendekati zina”

Sedangkan perbuatan-perbuatan yg mendorong kearah terjadinya sahaja amatlah dilarang, maka bagaimana pula perbuatan zina itu sendiri?

Malu dan memelihara kehormatan seseorang adalah hal yang sangat penting terutama dalam memelihara sifat akhlak satu masyarakat. Inilah sebabnya mengapa malu disebut perhiasan bagi seorang wanita, yang melindunginya dari lembah-lembah dosa dan mencegah lelaki yang berniat jahat dan berfikiran buruk terhadapnya. Sikap malu dijadikan sebagai sebahagian dari fitrahnya yang bertujuan untuk melindunginya dr perbuatan khianat lelaki yang mempunyai niat yang jahat terhadap mereka.

Dari Ibnu Umar r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda; ” sesungguhnya, malu dan iman adalah dua bersaudara. Jika salah satunya hilang, maka yang lainnya dengan sendirinya akan hilang.” (hadis riwayat Baihaqi. Syu’abul Iman)

Dalam hadis lain, Rasulullah saw bersabda bahawa malu adalah bahagian dari iman. (hadis diriwayatkan muslim, jilid I m/s.47)

Dalam hadis lain ,Rasulullah saw bersabda ,’’Malu itu menghasilkan seluruh kebaikan.’’

Rasulullah saw bersabda ,’’Ketika maksiat dijadikan bahagian dari sesuatu ,maka ia menjadi cacat ;dan ketika malu menjadi bahagian sesuatu ,maka ia menjadi cantik .’’(Hadis diriwayatkan Tarmizi Jilid II m/s .122)

Dalam sebuah hadis ,Nabi saw bersabda ,’’Malu dan amanah adalah yang pertama kali akan keluar dari dunia ini .Oleh kerana itu, sentiasalah bermohon kepada Allah .’’(Hadis riwayat baihaqi ,Musnad Firdaus ad Dalami )

Malu merupakan sifat atau karakter istimewa yang dimiliki oleh seorang mukmin .Orang –orang yang jahil terhadap ajaran Rasulullah saw tidak akan mempunyai kerisauan terhadap diri tentang sifat malu dan rasa kehormatan diri .Malu dan keimanan saling bergantung .Maka itu ,keduanya akan kekal atau keduanya akan binasa .Dengan demikian ,Rasulullah saw bersabda dalam sebuah hadis :’’Apabila tidak ada perasaan malu ,maka berbuatlah sesuka hatimu.”

TETAPI! Bukan MALU yang tak bertempat!.. masalah kita sekarang ialah malu yang tak bertempat. Misalannya, malu untuk menegakkan hukum Allah. Malu untuk menutup aurat. Malu untuk mengatakan sesuatu kerana Allah Taala. Astaghfirullahalazim..

Waallahualam..

Rujukan: Hijab Memelihara Kesucian Wanita Muslimah, Dr. Muhammad Ismail

1 ulasan:

Syafila berkata...

salam....sangat detil...sangat tegas...benar...saya sangat setuju dengan atiqah...
syabbas!! satu ulasan yang 'sweets n smart'....

Related Posts with Thumbnails