Jumaat, 24 Julai 2009

pusing..


Tanya jawab sendiri..

1. Macam mana ni.. Apa kita kena wat bila kita terasa hati dgn seseorang?
Buat xtau je or layan macam biasa dan bersangka baik. Mungkin dia de masalah lain tu yg terpaksa mengamuk-ngamuk… kesian dia .. nak wat cammna kan?.. emosi out of control. Patutnya cool la kan… xde la org laen jadi mangsa.. hm.. xpasal pasal terasa hati.. astaghfirullahalazim.. xpe.. Allah tau kamu bole face problem ni.. tu la diuji.. Rileks.. Allah kan ada.. ngadu kat Allah.. mintak petunjuk.. insyaallah. Sure berhasil la kalu mintak kat Allah. Anda yakin?. Ya. Saya sangat yaqin! Alhamdulillah.

2. Macam mana ni.. kena mintak maaf jugak ke walaupon kita rasa kita xsalah?
Macam mana kamu tau kamu xbersalah?.. hmm.. rasa je tu.. rasa je kan?. Mana la tau kan kamu wat salah tanpa disedari.. ye la.. bercakap tu kekadang ikut sedap sendiri je.. diri sendiri je la yang rasa sedapnye.. org len belom tentu rasa sedap. Mybe yg lain ada yg rasa masam.. pahit.. masin kelat.. mcm2 lagila rasanya. Kalau rasa sama xpela. Takut yg laen rasa. That’s why la pasal kena mintak maaf. Turunkan ego tu.. kata nak Cinta Allah.. dah gtu kena la wat apa yg Allah suka. Allah suka kalu kita berlapang dada dan saling maaf memaafi. So?. Apalagi.. turunkan ego mu sampai kat bawah tapak kaki. Pijak.. pijak.. tahan dulu.. sabaq.. ingat Allah.. kerana Allah.. dan dgn pertolongan Allah. Anda mampu mengubahnya.. huhu. Anda yakin? Ya! Kena yaqin! Alhamdulillah.

3. Macam mana ni… slalu ok ja.. nape hari ni laen?
Hmm.. biasala tu.. fitrah manusia.. suka duka.. bermusim.. huhu. Eley.. ,mcam la kamu xbiasa. Buat-buat xbiasa konon.. Allahuakbar.. Allah Maha Kuasa. Allah Maha Hebat. Allah Maha bijaksana. Allah Maha Penyayang!. Ya! Allah memg Penyayang. Sebab kasih sayang Allah la kita diuji mcam2. Yela.. kalu dah tiap-tiap hari gumbira. Bila nak sedey?. So, anytime anywhere.. pendek kata kena ingat Allah. Dah tu?. Awat merungut?.. huhu. Lupe2.. astaghfirullahalazim.

La haula wala quwwata ila billah.

p/s: maaf la mungkin agak merapu entri kali ni. Tp, sy ske sbb nak muhasabah sket diri ni dlm bentuk "ini". Kalu kamu ske kamu baca lagi. Kalu kamu xske kamu diam wat xtau. Hehe. Astaghfirullahalazim.. aish.. HM.. HM..

4 ulasan:

moon berkata...

salam cik tikah..

cik moon nak komen skt.. mungkin percambahan jer... ok, lumrah kita manusia ni ada hati, Allah ciptakannya cantik sekali, janganlah sebab perkara2 kecil begitu kita nak kotorkan hati yang bersih itu dengan terkecil hati dan sebagainya. boleh aja kecil ati, tapi orang kata jangan amik port sangatlah, benda2 kecil tu abiikan aje...

ikut hati mati, ikut rasa binasa...

erti hidup kepada memberi, jadilah yang memberi dari yang menerima aja, kerna yang memberi lebih mulia dan tinggi martabatnya dari yang menerima...

maka, belajarlah memberi dengan sebaiknya, sekalipun hati disakiti, seperti eloknya akhlak dan sifat rasulullah, kalau tak boleh buat semua jangan tinggalkan semua...

wallahualam bisowab

Hawa Mahabbah (HM) berkata...

waalaikumusalam warahmatullahi wabarakatuh... masyaallah. la haula wala quwwata ila billah.. amboi cik moon... sakan noo tibai cik tikah..hehehe... xpa.. tengkiu bery2 much..huhu.. cik moon.. cik tikah sj ja la tulis dlm blog ni.. ntahla.. Alhamdulillah.. bnyk2 kecik hati.. kecik hati hat mcm ni cik tikah nak tulis.. apa la kan cik tikah ni.. padan.. kena marah ngn cik moon.. tp cik moon jagn rissau.. cik tikah bukan over kecik hati sangt sebab cik tikah tau kat sapa cik tikah nak ngadu n ubat hati cik tikah.. cuba teka sapa?.. hehe.. pandai pon... betul... Allah la tempat cik tikah perlu bersandar.. Alhamdulillah.. xpa2 cik moon.. cik moon jgn berletiaq bnyk sngt kat cik tikah.. nnt cik tikah nangis.. dah la cik tikah jenis sensitif.. hehehe... astaghfirullahalazim.. apahal la cik tikah harini.. astaghfirullahalazim...

HiDaYaTuL MuNauWiRaH berkata...

cik tikah ada masalah ke, tak pa, malam ni cik moon gi ziarah cik tikah ye, sekali dengan 'bayo untang' ok..

wallahualam, wasalam

zie berkata...

assalamualaikum...

dah lumrah manusia mesti ada jela yang xpuas hati, rasa kecil hati...tapi tu lah, kena selalu humasabah diri dan selalulah berfikiran positif..insyaAllah lepas tu mesti kita xambil pusing sangat..hati pun tenang..alhamdulillah, ingatan ini juga adalah untuk diri saya sendiri.

Related Posts with Thumbnails