Sabtu, 22 Mac 2008

Luahan Batin Si Hamba Lemah


Kenapa aku malas??!!!!..argh!!!..

Salam..
“kenapa aku malas nie?!!”..batinku menjerit sekuat hati. Seringkali aku bermonolog sendirian..konflik dalaman..itu yang aku selalu hadapi.. secara zahir..aku kelihatan seperti pelajar2 lain..yang happy go lucky..tetapi sebenaqnya..aku geram dngn diriku sendiri.. seorang yang pemalas!!..aku rindukan saat2 aku rajin study.. ya! Betul la. Segala-galanya.. segala-galanya...segala-segalanya...segala kebaikan yang kita mampu buat semuanya datang drNya..Astaghfirullahalazim..kenapa aku nie ya Allah??... Ampunilah hamba mu yang bergelumang dengan dosa ni Ya Allah... Aku mohon padaMu Ya Allah... ampunilah aku Ya Allah..Sesungguhnya, Engkau Maha Mengetahui segala2nya.. in and out.. Ya Allah.. rezeki dariMu mencurah-curah setiap hari...betapa Maha PemurahNya Engkau Ya Allah...tapi sedikit sekali aku bersyukur padaMu Ya Allah... inilah yang membuatkan aku bertambah malu padaMu..malu..malu padaMu.. Ya Allah..

Ya Rabb..
Betapa Engkau mengetahui segala-segalanya..mengetahui apa yang terbaik utk hambamu yang hina lagi jahil ini..Ya Allah.. aku teramat bersyukur sekali kau berikan rakan2 yang pelbagai jenis ragam..untuk aku ambil iktibar dan aku belajar sesuatu yang lebih baik dari rakan-rakanku..SubhanaAllah..

Oh, sahabat2ku (housemate B-G-24, KUO)..ketahuilah kamu..bahawa:

Ayuni..roomateku..bnyk yang aku dapat blajar darinya..aku belajar untuk menjadi seorag yang sangt baik hati, suka menolong orang walau dalam keadaan mcm mn pon.. InsyaAllah..~~tp xbaik2 pon aku nie...~~ baru proses blajaq..hehe

Umi..aku belajar darinya untuk menjadi seorang rakan yang setia dan sayang pada sahabat2nya..InsyaAllah

Mariam..aku belajar darinya untuk menjadi seorang sahabat yang sentiasa berbaik sangka terhadap sesama..InsyaAllah

Nafsiah..aku belajar darinya untuk menjadi seorang yang calm..penyabar..tabah..dan xkenal erti penat..InsyaAllah

Yana.. aku belajar darinya untuk menjadi seorang sahabat yang senang atau sentiasa berlapang dada melayan kerenah sesama.. belajar untuk menjadi pendengar yang setia..InsyaAllah..

Thanks a lot frens!!huhu..Alhamdulillah…

~hawa_mahabbah~

2 ulasan:

~khairiah hasanah~ berkata...

salam ya ukhti,

Allah Ta'ala berfirman:

"Hendaklah ada di antara engkau semua itu suatu ummat -golongan - yang mengajak kepada kebaikan, memerintah dengan kebagusan serta melarang dari kemungkaran. Mereka itulah orang-orang yang berbahagia." (ali-lmran: 104)

Allah Ta'ala berfirman:

"Adalah engkau sekalian itu sebaik-baik ummat yang dikeluarkan untuk seluruh manusia, karena engkau semua memerintah dengan kebaikan dan melarang dari kemungkaran." (ali-lmran: 110)


Allah Ta'ala berfirman :

"Orang-orang mu'min lelaki dan orang-orang mu'min perempuan itu, setengahnya adalah kekasih setengabnya, karena mereka memerintah dengan kebaikan dan melarang dari kemungkaran." (at-Taubah: 71)

Allah Ta'ala berfirman:

"Dan tolong-menolong engkau semua atas kebaikan dan ketaqwaan." (al-Maidah: 2)


Dari Anas r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:

"Ada tiga perkara, barangsiapa yang tiga perkara itu ada di dalam diri seseorang, maka orang itu dapat merasakan manisnya keimanan iaitu: jikalau Allah dan RasulNya lebih dicintai olehnya daripada yang selain keduanya, jikalau seseorang itu mencintai orang lain dan tidak ada sebab kecintaannya itu melainkan karena Allah, dan jikalau seseorang itu membenci untuk kembali kepada kekafiran setelah diselamatkan oleh Allah dari kekafiran itu, sebagaimana bencinya kalau dilemparkan ke dalam api neraka." (Muttafaq 'alaih)

wallahua'lam

fariha berkata...

tikah...apa yg hang kata dpt blajaq dr aku tu takla sbnyak yg aku dapat dr hang yg sm2 dari sem 2lg...hang tau perangai aku camana pon hang stil leh puji aku...thanks banyak2..aku malu ngan hang tikah...aku tak kisah pon bila hang kata org cakap hang da berubah..n dorg nak tikah yang dulu...tp bg aku mcm mana pon kalo hang berubah tu untuk kebaikan hang sendiri n macam mana pon hang...hang tetap ATIKAH AHMAD MAHMUD aku!!

Related Posts with Thumbnails