Khamis, 16 Oktober 2008

Sesak..


Sesak

Saya terasa sesak sangat-sangat saat ini. Macam nak nangis pon ada.. hati tu jgn kata la.. mmg dah meraung.. sesaknya! Astaghfirullahalazim.. Lahiriahnya mmg bole bernafas macam biasa. Sesak nafas sangat.. rohaninya sesak sangat! nak menaip ni pon terketar-ketar. Xtau la kenapa. Sesak tu mencengkam satu anggota badan. Ya! kerana hati saya sagt sesak effect abes kesemua anggota badan. Astaghfirullahalazim. Terbayang-bayang dosa hati saya yg banyak kat depan skrin laptop saya ni. Otak/minda masih celaru. Tp tgn saya masih galak menaip. Sy xtau kenapa nak teruskan juga penulisan saya ni. Ini bukan diari atau apa2. ini catatan utk pengajaran saya dan kamu semua yg mencari cinta Ilahi. Jagalah hati baik2. zikrullah bnyak2. Astaghfirullahalazim. Saya ada melakukan kesilapan besar! Kesilapan yg xsaya sangkakan. Niat hanya Allah je yang tahu. Xsangka tersasar dan mencetuskan konflik dek bende simple n remeh! Kenapa perlu pertikaikan itu??! Ya Allah saya sangt xpaham.. mungkin kamu yg terbaca entri saya kali ini, mesti tertanya-tanya kan?. Jadi, untuk tdk memeningkan kepala, abaikan. Just kutip mutiara sebanyak mungkin jika anda seorang pencari mutiara yg cekap! Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!.. saya perlukan kekuatan! Allah! Allah! Allah! Allah! Ya Allah!.. aku menyebut namaMu ya Allah!..jangan biarkan aku berhenti dr menyebut namaMu Ya Allah.. hanya Engkau yang dapat tenangkan hatiku Ya Allah.. Astaghfirullahalazim.. Ya Allah, jika Engkau izinkan titisan air mata ini turun dan membasahi pipiku.. biarlah keranaMu semata-mata bukan selain dr Engkau Ya Allah.. Aku mohon itu Ya Allah. Ampunilah aku Ya Allah.. jauhilah aku dari kemurakaanMu... dan bawalah aku kejalan yg Engkau redhai Ya Allah.. Astaghfirullahalazim. Allahuakbar!..Ya! Allah sedang mendidik dan mengigatkan saya dengan penuh Kasih SayangNya Yang Maha Hebat! Astaghfirullahalazim.

Saat2 gni, Alhamdulillah, Allah izinkan saya membaca buku kesukaan saya (terjemahan Al-Hikam- pendekatan pengabdian pd Khaliq). Saya jupa ini. Jom baca. Saya suka share degan kamu!.

Tibanya saat-saat kesukaran (kemiskinan serba kekurangan sehingga merasa rendah dan hina diri), itu sebagai hari raya gembira bg para murid (yakni orang yg sedang melatih diri untuk taqarrub kepada Allah).

Saat-saat tibanya kesukaran bala menyebabkan manusia merasakan kerendahan dan kehinaan dan kemiskinan diri dihadapan Allah, itulah saat dan masa yang terbaik untuk mendekat kepada Allah. Kerana itu bagi seoarang murid (salik) yg sedang berjuang melawan nafsu, saat yg sedemikian itu sebagai saat kemenagan melawan hawa nafsu sehingga saat-saat yg saat-saat itu bg mereka bagaikan hari raya yang sangt menggembirakan, sebab tunduknya hawa nafsu, beerti hilangnya rasa kesombongan ujub atau besar diri.

Mungkin engkau mendapat kelebihan kurnia dan kebesaran dari Allah pada saat-saat ujian bala kesukaran itu, yang tak bisa engkau dapatkan dgn puasa dan sembahyang.

Berbagai macam ujian bala (serta kekurangan) itu, bagaikan hamparan untuk hidangan pemberian-pemberian kurnia Allah.

Apabila Allah akan memberi kurnia besar kepada seorang hambaNya, tetapi ternyata dari amal ibadah lahirnya tdk mencukupi utk menerima pemberian itu, maka Allah menguji padanya dgn bala, dan disitulah tertebusnya berbagai dosa, kemudian dinaikkan ke tingkat yang telah disediakanNya itu.

Jika Engkau ingin datangnya pemberian-pemberian kurnia besar dari Allah kepdamu, maka bersungguh-sungguhlah dalam mengakui (membuktikan) kehambaanmu itu iaitu kemiskinan, keperluan, kerendahanmu diahadapanNya.

Maksud firman Allah: sesungguhnya yang berhak menerima pemberian-pemberian (sedekah) itu, hanyalah mereka yang betul-betul fakir miskin.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails