Sabtu, 21 Mac 2009

tarik..


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum warahmatullahi wabaraktuhu.

Ya Awwalan Awwalin Ya Akhira Akhirin Ya Zalquatal matin Ya Rahimal Masakin Ya Arhamal Rohimin. Selawat keats Nabi s.a.w . Astaghfirllahalazim.

“Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketaqwaan hati.” (al-Hajj: 32)

Alhamdulillah. saya belajar sesuatu yang bermakna malam ini. sangat bermakna. Alhamdulillah. ramai yang bertanya pd saya. Rajin update blog?. xganggu study ke?. ok, saya jawab disni.. Saya tanya kamu kembali.. bagaimana pula org yang kesukaannya bermain 'game'?. Bagaimana pula orang yang kesukaannya mengupdate friendster dgn memsukkan gambar dan mcm-mcm lagi aksesori utk memperindahkan laman mereka?. bagaimana pula org yang kesukaannya adalah menonton wayang?. Adakah itu tdk menggangu study mereka?. tepuk dada tnya IMAN. segala-galanya bergantung pada individu itu sendiri. Astaghfirullahalazim. Saudara sadari yang dirahmati Allah sekalian. Alhamdulillah. Alhamdulillah. saya korbankan friendster sy. Alhamdulillah. kenapa saya korbankan fs saya?. hmm.. sebab Allah tahu kelemahan saya dan adalah perkara-perkara yang tdk perlu diperjelaskan disni. itu hal saya dengan Allah Taala. abaikan. Alhamdulillah, kesukaan dan keinginan yang mndalam untuk share ilmu yang sangt-sangat la tipis dan pengalaman dgn sahabat2 yang sudi mengutip mutiara yang ada. Itu pon kalu dia seorang pengutip mutiara yang cekap la.. Alhamdulillah. itu anugerah buat kamu wahai pengutip mutiara yang cekap. Tahniah sy ucpkan kerana degan izin Allah, kamu mampu berfikir dan mengingti kebesaran Allah walaupon hanya dengan melihat perkataan ' yang'. kamu faham maksud saya?. melalui perkataan 'yang' apa kamu dapat dan katakan?. xperlu bgatu saya. tp, cubalah berfikir sejenak. Kalau org yg mmpu berfikir dan sentiasa memikirkan kebesaran Allah. Dia akan nampak kebesaran Allah pada perkataan tersebut. sebagai contoh mungkin dia kan berkata begini; " Subhanallah.. maha bijaksana Allah memberi idea kepada mnusia untuk menggunakan perkataan 'yang'. kerana perkataan ' yang' inilah dapat menghubungkan ayat-ayat dan menyedapkan ayat sekaligus memberi makna pada ayat tersebut. kamu dapat mesej saya?. Itulah ilmu. Ilmu yang sebenar-benar ilmu adalah ilmu yang dapat mengingatkan seseorang pada Allah. Allahualam. betol? if salah bole komen. penulis yang lemah lagi dhaif ini sangat mengalu-alukan komen2 dr para ustaz dan ustzah yang Allah kurniakan pada mereka-mereka ini ilmu yang mntap. Alhamdulillah. Astaghfirullahalazim.

Jadi disini saya bawakan kata-kata dr Aa Gym. Cuba lah kalian renung dan fikirkan.


"Hati yang bersih akan peka terhadap ilmu, apapun yang dilihat, didengar, dirasakan jadi samudera ilmu yang membuatnya kian bijak, arif dan tepat dalam menyikapi hidup ini"


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Allah memang Maha Sweet! Didikan dan teguran Allah yang sangt Brhikmah dan halus lagi Maha Bijaksana pada hamba-hambaNya. Alhamdulillah. Allah remind saya sesuatu untuk saya ambil pengajaran. Alhamdulillah. Nak tau?. ha ni sy yg nak share.. "Dalam apa pon perbuatan atau pekerjaan yang kita lakukan.. fokus utama kita adalah menarik pandangan dan rahmat Allah..bukan menarik pandangan manusia/ makhluk yang serba lemah. Apabila pandangan dan rahmat Allah melimpah-limpah pada pekerjaan/perbuatan kita itu, nescaya HATI-HATI yang mencintai Allah juga akan terpaut dan segala pekerjaan susah menjadi senang. TRUST IN ALLAH TAALA!


Astaghfirullahalazim. Allahualam..


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum wbt.
Saya nak tegur sedikit tentang tagline surah al-asr tu ada yang tertinggal terjemahannya. Harap dapat dibetulkan.

Wassalam

akbajalil@yahoo.com.my

Tanpa Nama berkata...

Astaghfirullahalazim. Alhamdulillah. :) syukron...

Related Posts with Thumbnails