Selasa, 25 Mac 2008

Dialog Cintan-Cintun!!


Dialog Pelajar ditangkap khalwat oleh Ustaz.
salam..

Ikuti dialog oleh satu pasangan yangsedang berkhalwat tertangkap olehseorang ustaz. Kisah benar atau tidak,wallahualam. Hayatilah intisari dialogini, dan muhasabahlah diri kita masing-masing.


Pelajar: Kami tidak berzina!


Ustaz: Maaf, saya tidak menuduh awakberzina tetapi awak menghampiri zina.


Pelajar: Kami hanya berbual-bual,berbincang, bertanya khabar, minum-minum adakah itu menghampiri zina?


Ustaz: Ya, perbuatan ini menjerumuspelakunya ke lembah perzinaan.


Pelajar: Kami dapat mengawal perasaandan kami tidak berniat ke arah itu.


Ustaz: Hari ini, ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya.Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yangmengena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu nenek moyangkita yang pertama, Adam dan Hawa.Jangan pula lupa. Siapalah kitaberbanding Adam dan Hawa? Ia ada lebih1001 cara. Ingat pesanan RasullullahS. A. W.: Janganlah engkau bersendirian dangan seorang wanita kecuali ketiganya adalah syaitan(Tabrani) . Syaitan akan menghembus perasaan berahi, kita lemah untuk menghadapi tipu daya iblis.


Pelajar: Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada penzinaan.Ada orang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tak pernah bersuamuka pun!



Ustaz: Betul. Itu adalah salah satuyang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersuamuka, tapi perasaan pasti bergelora.Lambat laun desakan nafsu dan perasaanserta hasutan iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitusahaja. Percayalah, ia akanberlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu boleh membawa kepada penzinaan akhirnya?


Pelajar: Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itu pun zina juga ke?


Ustaz: Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan (berpegang-pegangan ), ada zina mata (melihat kekasihnya denganperasaan berahi). Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang dinyatakan olehRasulullah S. A. W.: Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kakinya juga berzina dan zinanya adalah berjalan (menuju ketempat pertemuan). Mulut juga berzina dan zinanya ialah ciuman (Muslim danAbu Daud). Sebenarnya jalan dan lorong menuju kepada perzinaan amat banyak.Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang boleh membawa kepada penzinaan


Pelajar: Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!


Ustaz: Berdiskusi pelajaran, betul ke?Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit dalam hati hamba-hambanya.Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekali pun, kalau tak diberkati Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup tidakbahagia, akhirat lebihlah lagi. Jangan berselindung di sebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajarkan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ini akan ditulis ibadat oleh malaikat Raqib dan Atiq?


Pelajar: Sungguh! Bincang pelajaransahaja. Ni study group.


Ustaz: Study group? nampak macam lain macam saja. Manja, senyum memanjang,tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Ke mana-mana pun berdua. Kalau ye pun, carilah study group ramai- ramai sedikit.Kalau duduk berdua-dua macam ini..betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran,yang lain tu banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!


Pelajar: Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.


Ustaz: Baik sungguh awak berdua.Takkan awak berdua tak perasan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.


Pelajar: Kami sama-sama belajar, studygroup, saling memberi semangat dan motivasi.


Ustaz: Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis. Ingat banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahma tpula.


Pelajar: Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islamuntuk bercinta? Adakah Islam membunuhterus naluri cinta?


Ustaz: Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri tidak wujud pada diri seseorang, taknormal namanya. Islam bukan datang untuk membunuh naluri dan keinginan itu. Tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang.Itu adalah fitrah. Manusia tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintahAllah. Jadilah manusia yang sihat pada nalurinya. Jangan jadi malaikat!kerana Allah ciptakan kita sebagai manusia Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri nafsu.


Pelajar : Tentu ada cinta secara Islam


Ustaz: Cinta secara Islam hanya satuiaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin. Itulah cinta sakral dan qudus.Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita,Islam. Apabila Islam melarang sesuatu perkara, tentulah ia digantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Kalau ia melarang cinta antara lelaki dan wanita sebelum kahwin, ia membawa kepada sesuatu sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan. SabdaRasulullah S. A. W.: Tidak ada yanglebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah (Ibni Majah) Cinta adalah maruah manusia. Iaterlalu mulia.


Pelajar: Kalau begitu, cinta semuamenghampiri kepada penzinaan?


Ustaz: Ya kalau lelaki dan perempuanbertemu tentu perasaan turut terusik.Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian aturkan pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua.Kemudian mencari tempat sunyi sedikit.Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan,sekarang macam pengantin baru.Bukankah mereka semakin hampir dan dekat dengan penzinaan? Penghujung jalan cinta adalah penzinaan dan kesengsaraan. Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan.Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!


Pelajar: Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat, tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.


Ustaz: Allah menciptakan manusia. Diatahu kekuatan dan kelemahan manusia.Manusia tidak tahan ujian. Oleh ituAllah memerintahkan supaya diri menjauhi perkara yang ditegah. Takut manusia kecundang.


Pelajar: Jadi manusia itu tak tahan diuji?


Ustaz: Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak tahan dengan ujian walaupun kecil. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah Khuldi dalam syurga. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Olehitu Allah berpesan pada Adam dan Hawa,jangan hampiri pokok Khuldi. FirmanAllah S. W. T.: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya, apa sahaja yang kamu berduasukai dan jangan hampiri pokok ini,(Jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim (Al-A'araf: ayat 19). Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buahKhuldi. Tetapi Allah tahu sifat dankelemahan Adam dan Hawa. Jika menghampiri perkara yang ditegah,takut nanti mereka akan memakannya kerana mereka tidak dapat mengawaldiri. Demikianlah dengan zina. Ditegah zina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan penzinaan,kedua-duanya kecundang. Cukuplah kitabelajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.


Pelajar: Tetapi cinta lepas kawin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenali hati budi pasangan sebelum membuat keputusan sebelum berkahwin.


Ustaz: Boleh percaya dengan perwatakanmasa sedang bercinta? Bercinta penuhdengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-masing akan berlakon dengan watak yang terbaik.Penyayang, penyabar, pemurah dan pelbagai lagi. Masa bercinta adalah alam lakonan semata-mata. Masa bercinta, merajuk ada yang akan pujuk.Jangan haraplah lepas kawin bilamerajuk ada yang memujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta.Perangai jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabartunggu pasangan terlambat berjam-jam.Tapi bila dah kahwin, lewat 5 minit dah kena tengking. Jadi, perwatakan masa bercinta tidak boleh dipercayai.Percintaan adalah suatu kepuraan yang hipokrit.


Pelajar: Percayalah kami bercinta demi merancang kebahagian hidup nanti.


Ustaz: Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah?Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambanya yang terpilih.Kebahagiaan bukan ciptaan manusia.Manusia hanya merancang kebahagiaan.Allah yang akan menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu jika jalan mencapainya tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan cinta sebegini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai, cinta selepas kahwin.Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah memulakannya pun sudah canggung. Bagaimana kesudahannya?


Pelajar: Tanya sikit adik angkat,kakak angkat, abang angkat boleh ke?ganti bercinta.


Ustaz: Semua itu adalah perangkap syaitan. Hakikatnya sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampakberlainan, tapi isinya sama. Adik,abang, kakak angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan.Manusia yang terlibat dalam budaya "angkat" ini sebenarnya telah masuk ke dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan.


Pelajar: Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?


Ustaz: Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh pencipta manusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran maruah atau tidak ditentukan oleh Allah.


Pelajar: Adakah orang yang bercinta hilang maruah?


Ustaz: Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka sedang menghampiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orangyang beriman. Allah berfirman: Lelakiyang berzina(lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik;dan perempuan yang berzina itu pula(lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yangberzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah an-Nur: Ayat 3).Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan.


Pelajar: Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?


Ustaz: Itulah pasangan yang layak untuk dirinya kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.


Pelajar: Kami telah berjanji untuk sehidup semati.


Ustaz: Apa yang ada pada janji cinta?Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu,sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.


Pelajar: Jadi perempuan yang bercinta jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?

Ustaz: Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang 'secondhand' sedangkan barang baru masih ada.Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta di show room;display only. Tapi ada yang boleh testdrive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas air sirap bandung, bawalah ke hulu, kehilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya.


Pelajar: Masihkan ada orang yang tidakbercinta pada zaman ini?


Ustaz: Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah S. W.T.: Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya daripada melakukan zina) Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar. (Al-Ahzab: ayat 35)Pelajar: Bagaimana kami?


Ustaz: Kamu masih ada peluang.Bertaubatlah dengan taubat nasuha.Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.


Pelajar: Kami ingin mendapat redhaTuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha.


Ustaz: Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi 3 syarat:

1. Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini

2. Menyesal. Menginsafi diri atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.

3. Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah setelah ijap Kabul.


Pelajar: Ya Allah. Hambamu telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini. Sesungguhnya engkau MahaPengampun dan Maha Penerima Taubat.Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia.Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jagaku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapa kucurahkan kasihku kepada orang lain. Oh Tuhan, hambamu yang berdosa.Amin, Ya Rabb. Moga Allah terima taubatmu.

Pelajar: Kita berpisah kerana Allah.Kalau ada jodoh tidak ke mana.
Ustaz: Ya Allah, bantulah mereka. Kini mereka datang ke pintu-Mu mencari redha-Mu. Terimalah taubat mereka.

p/s: maaf sahabatku ibn bakr, copy n paste ye ..hehe..sangt2 bagus untuk dishare nie..thats y la pasal saya letak jugak kat blog saya..untuk pengajaran semua..tq..


hawa_mahabbah personal comment: Sebuah hubgungn yg normal/perkahwinan, tunjangnya adalah untuk mendapatkan zuriat dan jaga kehormatan masing2 dan atas perintah Allah kan?..bagi saya.. ingtkanlah diri kita.."jika kamu nak kan zuriat yang sihat dr segala segi terutama sihat imannya..sihat akhlaqnya..maka! jagalah kesihatan imanmu terlebih dahulu bermula dari hari ini!"..jgnlah nanti esok lusa..kita merugut kenapa anak kita gnilah..gtulah..sedangkan waktu skrg nie kita alpa sealpa2nya..senang dengan kebahagian yg sementara..kononnya la..hihi..teringt lak kata2 hikmah seorg imam ke luqman hakim ntah..maaf sy xsure sapa yg kata tue..saya sangt2 lupa. tp kata2nya itu amat menyentap! xkesahlah sesapa pon..jnji kata2nya itu benar kerana Allah..erm, bunyinya begini "zina adalah hutang!" explanation nya..paham2 sendri ye..kesimpulannya., ~think 4 the better future ~


"orang yang paling rugi adalah orang yang menentang hikmah dan tdak menyimpan tiket itu untuk dirinya" (nasihat luqman al-hakim)

2 ulasan:

~khairiah hasanah~ berkata...

>Cinta adalah fitrah yang suci.
>Cinta bukanlah jijik.
>Tetapi manusia yang mencemari cinta.
>Simpanlah mutiara cinta hanya untuk yang berhak(suami) demi menggapai cinta Rabbul A'lameen.

sekadar pandangan.

Hawa Mahabbah berkata...

a ah tol tue miza..juz pada yg berhak!huhu.. ~so sweet maa~~..hehe

Related Posts with Thumbnails